Internet jako nástroj komunikace, cesta k informacím, zdroj informací

Mgr. Jitka Klímová


Knihovna Nemocnice Liberec


                 Tyto základní pravdy a mnoho dalších teoretických informací v odborném tisku, publikacích, na konferencích a seminářích informačních pracovníků nás téměř po dvou letech dovedly až k cíli našeho snažení:
nem-lib@falco.vslib.cz
Nemocnice Liberec je napojena na Internet přes CESNET, který má uzel na Technické univerzitě v Liberci. Připojeni jsme komutovanou linkou, máme jednu adresu. Platíme paušál 2500 Kč měsíčně a místní telefonní poplatky.
Internet máme instalován pod Windows, E-mail program se jmenuje Weudora, SW pro WWW je Netscape.
Oficiální zahájení využívání Internetu je 15.3.1996.
Služba zajímavá pro všechny skupiny zaměstnanců bude jistě elektronická pošta, která přináší možnost rychlé komunikace, výstupy na tiskárnu nebo disketu jsou samozřejmostí.
Pro získávání odborných informací budeme postupně objevovat všechny možnosti Internetem poskytované. Máme zakoupeno plné připojení, budeme proto využívat všechny nástroje a služby: Telnet, FTP, Gopher, WWW aj.
Jako možnost využití Internetu pro medicínu předpokládáme zpřístupnění:
katalogů knihoven
vzdálených databází
fulltextových informací
informací všedního dne
Další možnosti využití:
diskusní fóra
tematická prezentace
prezentace pracoviště
výukové prezentace
        Nevýhodou Internetu je špatná orientace v síti a neexistence centrálního adresáře. Úspěšnost vyhledávání záleží na dobré znalosti vyhledávacích nástrojů, na vybavení počítače, znalosti angličtiny a dobré spolupráci lékaře s informačním pracovníkem.
Je to výzva knihovníkům nové doby - udržet si své místo zprostředkovatele informací v nových podmínkách, vyznat se ve vyhledávacích nástrojích, nových zdrojích informací, naučit konečného uživatele vyhledávání, sdílet zkušenosti z vyhledávání...
Využívání Internetu bude muset obhajovat vedení nemocnice a rádi bychom dosáhli nejen udržení připojení, ale naopak stavu, kdy nemocnice zakoupí server a bude provozovat tolik internetovských adres, kolik uváží. (Využití pro management nemocnice, pojišťovnictví, lékárny či jednotlivé lékaře...)
Tento článeček je výkřik radosti z dosažení připojení k ... netušeným možnostem ..., nejsme ještě zatíženi zkušeností z běžného vyhledávání a rádi bychom si třeba na těchto stránkách přečetli něco ze života.


Studie o vydávání lékařských periodik ve vybraných evropských zemích

PhDr. Michal Glykner


Národní lékařská knihovna, Praha


              Studie byla v NLK vypracována v lednu 1996 na zadání Rady vlády ČR pro výzkum a rozvoj jako jeden z podkladů pro formulaci vládního programu publikační aktivity v oblasti lékařství a zdravotnictví. Porovnávané země byly ČR, Maďarsko, Dánsko, Rakousko a Švýcarsko.
Zadání bylo specifikováno do tří dílčích úkolů: 1. vytvoření soupisu lékařských periodik vydávaných v uvedených zemích a dostupných na území ČR, resp. SR,
2. vytvoření soupisu lékařských periodik z uvedených zemí, pořízeného z Ulrich°s International Periodicals Directory,
3. vypracování tabulek, komentářů a shrnutí.
Vzhledem k rozsahu získaného materiálu uvádíme některé závěry zajímavé z hlediska naší profese, přičemž je třeba počítat s určitou nevyvážeností porovnávaných hodnot způsobenou nejednotnou metodikou zpracovatelů různých soupisů.
Z "Ulricha" vyplynulo, že celkový počet aktivních titulů periodik na světě v roce 1995 byl 141 773, z toho lékařských 13 361 (9,4%). Ve sledovaných státech bylo zastoupení lékařských periodik vzhledem ke všem vydávaným titulům (v daném státě) následující: Dánsko 8,8%, Maďarsko 3,5%, Rakousko 3,7%, Švýcarsko 10,2% a ČR 10,4%.
Podíl sledovaných států na světové časopisecké produkci je podle "Ulricha" následující (svět 100%): Dánsko 1,213%, Maďarsko 0,523%, Rakousko 1,268%, Švýcarsko 1,824% a ČR O,394%. Přitom podíl na světové produkci lékařských periodik představuje (svět 100%): Dánsko 1,138%, Maďarsko 0,195%, Rakousko 0,494%, Švýcarsko 1,976% a ČR 0,434%.
Z lékařských periodik uváděných v "Ulrichovi" dochází do ČR či SR podle Souborného katalogu periodik z Dánska 22,9%, z Maďarska 23,1%, z Rakouska 31,2% a ze Švýcarska 43,4% titulů.


Automatizované knihovnické systémy v lékařských knihovnách

              Mezi knihovnické software ověřené dlouhodobější praxí v českých knihovnách a informačních střediscích patří zejména automatizované knihovnické systémy CDS/ISIS, ALEPH, TINLIB a Rapid Library. Na mnohé dotazy adresované Národní lékařské knihovně uvádíme soupis pracovišť ve zdravotnictví, která mají praktické zkušenosti s provozem systémů TINLIB a Rapid Library. Uváděný přehled zachycuje stav ke konci roku 1995.
Instalace TINLIB:
l. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
2. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
3. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze
Lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Plzni
Lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Hradci Králové
Lékařská fakulta Masarykovy univerzity v Brně
Lékařská fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Institut klinické a experimentální medicíny v Praze
Státní zdravotní ústav v Praze
Ústav hematologie a krevní transfúze v Praze
Výzkumný ústav antibiotik a biotransformací v Praze
Instalace Rapid Library:
Nemocnice s poliklinikou v Kyjově
Baťova nemocnice ve Zlíně
Hornická nemocnice s poliklinikou v Karviné
Fakultní nemocnice U sv. Anny v Brně
Úrazová nemocnice v Brně
Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví v Praze
Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně
Krajská hygienická stanice v Ostravě
Nemocnice s poliklinikou v Karviné
Fakultní nemocnice s poliklinikou v Ostravě-Porubě
Slezská nemocnice v Opavě
Bližší obchodně technické informace je možno obdržet u zástupců firem:
TINLIB - Ústav výpočetní techniky UK, Ing. Dana Šimková, Ovocný trh 5, 116 36 Praha 1, tel. 24491 238, fax 24213 392
Rapid Library - Cosmotron Systems Ltd. Hodonín, Ing. A. Měchura, Koupelní 2, 695 01 Hodonín, tel. 0628 / 537 717
Zároveň upozorňujeme, že na uživatelském počítači ve studovně knihovnické literatury Národní knihovny ČR v Praze jsou instalovány demoverze dalších 13 knihovnických systémů. Viz inf. pramen 3.
Použité informační prameny:
1. Lékařské knihovny a vědecké informace. Učební texty. Praha, MEDSOFT°96 1996.
2. Zpráva z prvního setkání uživatelů Rapid Library konaného ve dnech 6. - 7. listopadu 1995 v Hodoníně. Hodonín, Cosmotron Systems Ltd. 1995.
3. Pilař, J.: Informační soubory o automatizovaných systémech dostupné v knihovně knihovnické literatury NK ČR. I 95, 1995, č. 6, s. 152. Jm


Mezinárodní aktivity v lékařském knihovnictví

              Zpravodaj EAHIL Newsletter to European Health Libraries přináší ve svém úvodním letošním (34.) čísle mj. jména nových členů EAHIL. Mezi nimi jsou jména 11 pracovníků z ČR, kteří využili 25% snížení členských poplatků pro r. 1996 (tato nabídka platí až do 30. dubna). Počet našich členů by tak stoupl na 13 a překročil značně požadavek minimálního počtu 5 členů z jednoho státu pro tzv. národní zastoupení. Podle našich informací však alespoň někteří z přihlášených nezískali stále ještě prostředky k finanční úhradě členství a vše bude záležet na změně stanoviska jejich nadřízených či na možnosti získání sponzora pro tyto účely. Je tedy nejasné, zda na zářijové 5. evropské konferenci lékařských knihoven v Coimbře v Portugalsku se bude moci delegát ČR aktivně účastnit zasedání Rady EAHIL a kandidovat do výkonných orgánů EAHIL. Mezitím byli do mezinárodního programového výboru uvedené konference vybráni dr. O. Pinkas (NLK) a dr. L. Šoltésová (LF Košice).
Zpravodaj přináší také sdělení o zasedání Výkonného výboru a Rady EAHIL v září 1995 v Praze. Nejvýznamnějším tématem bylo projednání strategie rozvoje na r. 1995-2000 s těmito hlavními body: 1. konference a workshopy, 2. účinná elektronická síť, spojující členy především v diskusních skupinách, 3. doškolování, 4. mezinárodní spolupráce, 5. spolupráce EAHIL s ostatními evropskými organizacemi, 6. zvýšení členské základny.
V adrese prezidentky EAHIL E. Husemové je velmi kladně hodnocena organizace pražského sympozia (podobně jako dříve v časopisech anglických a skandinávských lékařských knihovníků). Příští sympozium EAHIL se má konat v r. 1997 v Budapešti.
Konečně z obsahu uvedeného č. 34 stojí za zmínku seznam adres 28 knihovnic či knihovníků z Evropy a hlavně z USA, kteří nabízejí studijní pobyty na svých pracovištích nebo se zajímají o dvoustrannou studijní výměnu. Tato nabídka se má ještě rozšiřovat a věříme, že jí někteří z nás využijí. Databázi výměny míst v lékařských knihovnách založila Donna Flakeová
z Wilmingtonu, USA, která se v r. 1995 účastnila pražského sympozia. jd


Vzdělávání lékařských pracovníků v roce 1996

PhDr. Eva Lesenková


Informační oddělení IPVZ Praha


           Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví - informační oddělení pořádá pro vaše další vzdělávání odborné programy ve formě seminářů. Institut spolupracuje při těchto aktivitách s Národní lékařskou knihovnou, Společností zdravotnické informatiky a vědeckých informací České lékařské společnosti a s dalšími významnými informačními pracovišti a firmami v České republice i v zahraničí. Pro letošní rok jsme připravili následující akce:
"Využívání databáze BiblioMedica"
Cyklický jednodenní kurz určený pracovníkům informačních pracovišť, vždy do deseti účastníků, kteří mohou při školení pracovat se síťovou verzí této databáze samostatně. Po kurzech v termínech 12.2. a 18.3. proběhne příští kurz dne 20.5. Další termíny budou určeny podle případného zájmu. Cena školení 500 Kč.
"Integrovaný knihovnicko-informační systém vědeckých lékařských informací v podmínkách automatizace"
Dvoudenní odborný seminář zaměřený na problematiku integrace automatizovaných knihovnických agend a pracovišť v podmínkách automatizace v českých i zahraničních podmínkách. Termín konání je 30. a 31.10. pro omezený počet 40 zájemců. Cena zatím neurčena.
"Internet - provozování a vyhledávání v počítačových sítích"
Jednodenní seminář k dosavadním zkušenostem s provozováním a vyhledáváním v počítačových sítích Internet ve zdravotnictví za účasti firem poskytujících připojení. Termín: 2.12. Cena zatím neurčena.
Zveme vás srdečně k účasti na plánovaných akcích, v případě
zájmu kontaktujte informační oddělení IPVZ tel./ fax.: 421496.


I N F O R M A C E   Z   R E G I O N Ů

Lékařská knihovna Fakultní nemocnice v Plzni

PhDr. Milena Mudruňková

Fakultní nemocnice Plzeň


             1. ledna 1996 uplynulo 10 let od uzavření dohody mezi Lékařskou fakultou Univerzity Karlovy v Plzni a Krajským ústavem národního zdraví Západočeského kraje o soustředění zdravotnické literatury, o jejím jednotném vedení a zpracování. K 31.12.1990 KÚNZ zanikl. Jeho závazky přešly na Fakultní nemocnici v Plzni jako nástupnickou organizaci.
Ze skromných začátků v r. 1966, kdy personální obsazení knihovny představovala 1 pracovnice, se během let pracovní úvazky rozšířily na 3,259 (4 fyzické osoby). Lékařská knihovna FN zajišťuje literaturu pro 25 dílčích knihoven na odděleních nemocnice a řídí jejich činnost. Na adrese Lidická 1, Plzeň zabezpečuje třicet let potřeby uživatelů integrované informační pracoviště lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice.
Výhodou integrovaného pracoviště jsou lepší možnosti při akvizici i nákupu periodik a širší spektrum služeb poskytovaných uživatelům. V loňském roce docházelo celkem 100 titulů západních časopisů, z nichž 56 titulů objednávala fakulta a 44 nemocnice.
Oblibu si získala síťová verze Current Contents - Clinical Medicine na disketách s abstrakty a rešeršní databáze Medline.
Většina fondu našeho integrovaného pracoviště (86,8 %) patří Lékařské fakultě a zbytek (13,2 %) je majetkem Fakultní nemocnice. Od r. 1994 akvizice knih a nové přírůstky knihovních jednotek jsou zpracovávány v automatizovaném knihovnickém systému TinLib, který vlastní Lékařská fakulta.
S perspektivou využití automatizovaného výpůjčního protokolu byly nové přírůstky od začátku r. 1994 opatřovány čárovým kódem a starší fond je průběžně rekatalogizován.
V říjnu r. 1995 byl uveden do chodu výpůjční protokol, během letošního roku přejdeme na automatizovanou evidenci docházejících časopisů.


Lékařská knihovna Lékařské fakulty UK a Fakultní nemocnice v Hradci Králové

PhDr. Eva Čečková

Lékařská knihovna LF, Hradec Králové


              Knihovna vznikla krátce po založení fakulty v roce 1946. Jejím základem byl fond německé lékařské knihovny, jejíž počátky spadají do konce 18. a začátku 19. století. Prošla mezidobím, kdy v letech 1951-58 byla civilní fakulta změněna na Vojenskou lékařskou akademii, a od r. 1958 se stala opět ústřední knihovnou na civilní lékařské fakultě.
V současné době je umístěna v bývalém semináři v historické části Hradce Králové, na průsečíku teoretických ústavů lékařské fakulty a pracovišť Fakultní nemocnice. Dnes je po SVK druhou největší knihovnou východočeského regionu. Téměř od počátků své činnosti spolupracuje fakultní knihovna s dřívějším KÚNZ, nynější fakultní nemocnicí. Poslední smlouva o vzájemné spolupráci je z roku 1992, kdy byla sloučena ústřední knihovna Lékařské fakulty s oddělením vědeckých informací FN v jednu společnou Lékařskou knihovnu LF UK a FN (dále jen LK).
Na konci roku 1995 LK dosáhla počtu 322 906 sv. knih, svázaných časopisů a ostatních dokumentů. Asi 2/3 fondu jsou umístěny v budově LK, zbytek na jednotlivých pracovištích v deponátních knihovnách, kterých je celkem přes 100. Tento počet zahrnuje větší knihovny na velkých klinikách, ale i knihovny o několika desítkách svazků na malých pracovištích.
Přírůstek za rok 1995 byl 2034 sv. knih, z toho 807 sv. knih zahraničních, dále 488 sv. svázaných časopisů, 606 sv. skript pro studenty a 558 skript zakoupených z prostředků Nadace Lékařské fakulty. Celkem LK utratila přes 2 mil. Kč. Ale největší částku z této sumy představuje předplatné časopisů. Počet výpůjček v minulém roce byl 86 242 sv. LK má rozsáhlou meziknihovní výpůjční službu. Vzhledem k dlouholeté kontinuitě zahraničních časopisů se na ni obrací mnoho knihoven se svými požadavky, ale i počet požadavků naších uživatelů neustále roste (2896 požadavků našich čtenářů, 1576 požadavků z jiných knihoven.)
LK má pro uživatele k dispozici velkou studovnu, kde je možnost si vybrat ze široké nabídky českých i zahraničních časopisů ze všech oborů medicíny. Využít je možné i databázi Medline a Current Contents Life Sciences i Clinical Medicine a BiblioMedica. Uživatel si může rešerši udělat sám, nebo mu ji udělají pracovnice knihovny podle požadavků.
Podle pokynů vedení fakulty a Fakultní nemocnice je zpracovávána publikační činnost pracovníků v programu Pro-Cite. Publikační činnost je zpracována už od r. 1992.
Tato databáze je využívána nejen k evidenci publikací, ale slouží i k hodnocení jednotlivých pracovišť. Velkou změnou v činnosti knihovny bylo zakoupení automatizovaného knihovnického systému TINLIB a práce s ním. Zatím pracujeme pouze s modulem katalog, akvizice a OPAC. Jsou zpracovány publikace od roku 1993 do roku 1996. Postupně také probíhá rekatalogizace. Katalogizační záznamy odevzdává naše knihovna do souborného katalogu Univerzity Karlovy. V současné době velice intenzívně chystáme zavedení modulu výpůjční protokol a využití čárového kódu pro evidenci čtenářů a půjčování knih.
V roce 1995 byla LK připojena na počítačovou síť LF UK Hradec Králové. Propojení je provedeno modemem přes vyčleněnou linku místní telefonní sítě. Využití Internetu začalo ode dne instalace sítě v knihovně na podzim roku 1995. Práce s Internetem urychlila a zjednodušila v některých oblastech, zejména při objednávání knih, naši práci. Nyní nás čeká další úkol. Zveřejnit fond knihovny a zpřístupnit ho na síti studentům a zaměstnancům fakulty. Proto jsme zakoupili novou verzi TINLIBu LAN Windows NT, vhodnou pro síť na LF. Automatizace knihovny postupuje pomalu, hlavně pro nedostatek finančních prostředků, ale důležité je, že dík nadšení všech zúčastněných postupuje kupředu.


Činnost lékařské knihovny Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem v roce 1996

Mgr. Hana Sochůrková

Masarykova nemocnice Ústí nad Labem


                Informační pracoviště MN v Ústí nad Labem splňuje podle osvědčení Ministerstva zdravotnictví ČR podmínky pro poskytování veřejných informačních služeb ve zdravotnictví i v r. 1996. Lékařská knihovna zabezpečuje vědecké informace z klinických oborů medicíny a oborů příbuzných především pracovníkům MN, ale i studentům a ostatní odborné veřejnosti v rámci města a celého severočeského regionu.
Hlavními zdroji odborných informací jsou knihy, periodika, videoprogramy a báze dat na disketách a CD ROM (Current Contents - Life Science, Medline a Bibliomedica).
Pracoviště je zčásti automatizováno, od r. 1989 vytváří vlastní databázi (knihy, videoprogramy) v systému ISIS. V letošním roce jsme rozhodnuti zakoupit systém Rapid Library včetně nového hardwaru a zapojit se do sítě Internet.
Kromě základních vědeckoinformačních služeb (presenční a absenční výpůjčky, MVS, cirkulace časopisů, RIOS, rešerše, bibliografické informace, evidence publikační a přednáškové činnosti lékařů nemocnice, reprografické služby), nabízíme našim uživatelům možnost sledovat každý týden přímý satelitní přenos Eurotransmed ze studia v Cardiffu. K nadstandardním službám patří také fotografické služby a počítačová grafika pro publikační a přednáškovou činnost. Jde o zhotovování grafů, schémat, tabulek v počítačovém programu Power Point a MS Excel s možností výstupu ve formě barevného diapozitivu nebo fotografie, pořizování záběrů vyšetřovacích a léčebných postupů, chirurgických výkonů, pacientů, přístrojů apod.
Všechny tyto služby zajišťuje 6 pracovnic (2 VŠ, 3 SŠ a 1 pracovník reprografie). Poskytované služby chceme neustále rozšiřovat, urychlovat, zkvalitňovaat a vytvářet tak dobré zázemí pro klinickou, publikační, pedagogickou i výzkumnou činnost našich lékařů.


Lékařská knihovna FNsP Ostrava - současný stav


Ludmila Stuchlá


Fakultní nemocnice Ostrava


            Provoz lékařské knihovny FNsP Ostrava zajišťuje 6 odborných pracovnic (včetně vedoucí). Poskytuje služby jak zaměstnancům FNsP, tak také studentům Zdravotní sociální fakulty a odborné veřejnosti.
Prostorové podmínky k poskytování těchto služeb jsou po přestěhování v r. 1995 vyhovující. Knihovna získala opravdu reprezentativní prostory pro svou činnost a pro své výhodné umístění v rámci nemocnice je velmi využívána. Čtenářům, kterých máme v současné době 1037, slouží 2 studovny s 30 místy, půjčovna a reprografie, dále jsou zde 2 pracovny a 7 depozitních skladů.
Ve svém fondu má knihovna 29 512 knihovních jednotek (včetně videokazet a magnetofonových pásků), dále shromažďuje, eviduje a uchovává separátky prací lékařů FNsP. Větší část fondu je deponována ve 40 dílčích knihovnách klinik a oddělení.
Knihovna odebírá 96 titulů periodik českých a 94 titulů zahraničních, pravidelnou cirkulací získává pro své čtenáře dalších 142 titulů periodik a 78 titulů cirkuluje jiným knihovnám.
Z celého výše uvedeného knihovního fondu poskytne za rok asi 30 450 výpůjček, jak presenčních, tak absenčních (včetně MVS a MMVS).
Další službou, která při dnešním toku informací nabývá stále více na svém významu, je rešeršní služba. V současné době ji zajišťujeme většinou již z vlastních zdrojů, ve výjimečných případech prostřednictvím NLK Praha. Naše elektronické informační zdroje pro rešeršní služby: BiblioMedica na CD-ROM, Current Contents - Life Sciences on Diskette with Abstracts, Medline (retrospektiva od r. 1993).
Za rok vypracujeme z těchto databází asi 170 rešerší, sledujeme 40 profilů. Řada lékařů si svou problematiku na těchto médiích sleduje u nás sama, protože vyhledávací software jsou pro uživatele velice přístupné.
Jednou z dalších aktivit lékařské knihovny je také zajišťování překladů odborných statí pro pracovníky FNsP externistou.
Uživatelé knihovny jsou samozřejmě hlavně zaměstnanci FNsP, ale nemalou část tvoří také studenti zdravotně sociální fakulty, přestože nejsme knihovnou fakultní a nemáme vytvořeny podmínky pro plnění této funkce. Tento stav vyžaduje urychlené řešení a bude předmětem jednání knihovní rady, která je poradním orgánem lékařské knihovny.
Metodická činnost v rámci regionu byla poslední 4 roky vykonávána jen formou telefonických konzultací apod. Teprve koncem loňského roku (31.10.1995) se sešly vedoucí lékařských knihoven našeho regionu na společné poradě ve FNsP Ostrava. Toto setkání bylo hodnoceno kladně a stalo se přínosem pro všechny zúčastněné. Mělo by se opakovat 2x za rok.
Na závěr bych chtěla poukázat na stav automatizace knihovny. Ve FNsP Ostrava byl v loňském roce zahájen provoz nemocničního informačního systému (NIS). V rámci NIS se také počítá s celoplošnou dostupností informačních služeb lékařské knihovny. Proto je nezbytná automatizace celé knihovnické agendy. Máme již vypracován projekt na řešení automatizace knihovny v systému Rapid Library (RL). Dále se plánuje napojení na veřejnou síť a jejím prostřednictvím na nekomerční informační zdroje (Internet s možností E-mailu, výměny souborů, atd.). K realizaci všech těchto záměrů je zapotřebí kvalitní hardwarové a softwarové vybavení. Pro velkou zadluženost nemocnice jsme zatím uskutečnili zakoupení 1 ks PC s mechanikou CD-ROM a zapůjčení modulu KATALOG z produktu RL, abychom se mohli seznamovat s konverzí dat do tohoto systému. Doufáme, že v letošním roce se nám podaří v rámci "Příspěvku na vědecké lékařské informace" od MZ ČR realizovat koupi počítačového vybavení pro knihovnu, abychom mohli pokračovat v již započaté cestě automatizace.
Pozn.: všechny uvedené statistické údaje jsou platné k 31.12.1995.
Adresa: Fakultní nemocnice s poliklinikou
Lékařská knihovna
Tř. 17. listopadu 1790
708 52 Ostrava - Poruba
Telefonní čísla: vedoucí knihovny - 069/6982299
půjčovna - 069/6983472
pracovna knihovny- 069/6983460
Poplatky pro uživatele:
Zaměstnancům FNsP Ostrava jsou veškeré služby pro výkon svého povolání poskytovány zdarma.
Externí uživatel 50,- Kč ročně
Student 20,- Kč za školní rok
Xerokopie: formát A4 1,50 Kč
formát A3 2,- Kč
Upomínky: 1. upomínka 5,- Kč
2. upomínka 10,- Kč
3. upomínka 15,- Kč
Cirkulace časopisů: 5,- Kč za 1 kus
Poštovné: Dopor. zásilka 15,- Kč
Balík 30,- Kč


R E C E N Z E

              Monografie Klasifikace biopsií alotransplantovaných ledvin a její využití autorů P. Rossmanna, J. Jirky a M. Chadimové vyšla nyní v nakladatelství Academia za finanční účasti společnosti Sandoz. Protože není distribuována na běžném knižním trhu, upozorňujeme zájemce, že ji lze ještě v omezeném počtu výtisků získat na adrese: Transplantcentrum IKEM, Vídeňská 800, 140 00 Praha 4, tel. a fax (02) 4722 255.


K O N F E R E N C E

Červnová porada lékařských knihoven opět Na Homolce


          Záměr uspořádat příští poradu vedoucích pracovníků lékařských knihoven v Hradci Králové nemůže být z vážných provozních důvodů realizován. Jako náhradní místo konání porady nám byl laskavostí pí PhDr. Jaroslavy Pavlovské, vedoucí Informačního a kongresového centra, opět nabídnut Kongresový sál Nemocnice Na Homolce v Praze 5, Roentgenova 2.
Zveme tedy velmi srdečně všechny vedoucí knihoven a informačních středisek 19. června 1996 v 10 hod. Na Homolku do příjemného a pohostinného prostředí. Pro všechny účastníky bude zajištěno občerstvení.
Porada bude zaměřena na dva aktuální okruhy zájmu:
- vytváření regionálních center a jejich funkcí v národní síti lékařských knihoven,
- realizace projektů knihoven a informačních středisek, kterým byly na rok 1996 poskytnuty investiční prostředky.
Porady se opět zúčastní se svým doprovodným programem mnohé nakladatelské, distribuční a softwarové firmy.
Vedoucí pracovníky regionálních center a knihoven s investičními prostředky zároveň prosíme o včasné zpracování příspěvků na uvedená témata, popř. závazné oznámení o vystoupení
v rámci jednání. Podnětné příspěvky budou uveřejněny v časopisu Lékařská knihovna.

O S O B N Í   Z P R Á V Y

Vzpomínka na paní Olgu Havlovou

Dagmar Středová

Nemocnice Náchod

              Dnes je to už 25 let. Začínala jsem po škole v Okresní knihovně v Trutnově a bylo mi málo přes 20 let. V té době bydleli Havlovi na Hrádečku. Chodili pravidelně do knihovny. Někdy zašli při polední přestávce dozadu za svými přáteli na kávu. Tenkrát přicházela paní Havlová k pultu a říkala: "Vyberte mi něco pěkného ke čtení, ale Václav si vybere sám." Pan Václav Havel měl vždy vybraný vkus. Přicházeli do knihovny velmi neformálně, sportovně oblečeni, někdy vzali s sebou své přátele, např. Třískovy.
Potom jsem se odstěhovala a odešla z knihovny. Mezi knihovníky ale vždy pracovaly tamtamy. A tak jsem znala lidi, kteří s panem Havlem pracovali v trutnovském pivovaru, kteří Havlovy hlídali i kteří jim ubližovali. Po r. 1989 při prezidentských volbách jsem byla velmi hrdá na to, jakého máme prezidenta. Paní Olga patřila mezi ženy, které s přehledem hospodaří, stíhají domácnost a ještě zvládnou mnoho tvůrčí práce. Paní Havlová byla skromná, moudrá a byla celý život velmi statečná. Vzpomínám na ni s hlubokou úctou a velkým pohnutím.


Životní výročí p. Jaroslavy Johanidesové

PhDr. Ing. Ludmila Kosíková

                 Paní Jaroslava Johanidesová oslavila dne 26. února významné životní jubileum 50 let v plné duševní i fyzické svěžesti. Její působení v oboru knihovnictví a vědeckých informací bude dovršeno ještě dalším významným dnem, neboť 10.5.1996 tomu bude 20 let, kdy začala působit v lékařské knihovně.
Paní Jaroslava Johanidesová začínala před lety jako knihovnický elév. Svým pracovním zaujetím, zájmem o odbornou činnost v lékařské knihovně se postupně vypracovala na vedoucí místo na svém působišti, nejprve jako vedoucí lékařské knihovny NsP Karlovy Vary. Na základě svých vynikajících pracovních aktivit a výsledků byla dnem 1.2.1995 jmenována do funkce vedoucí Okresní lékařské knihovny Nemocnice Karlovy Vary.
Tato knihovna vznikla v r. 1994 spojením lékařské knihovny NsP a lékařské knihovny bývalého Výzkumného ústavu balneolo- gického v Karlových Varech. Tímto spojením vzniklo knihovnické a vědeckoinformační centrum lékařské literatury, které poskytuje široké služby všem zájemcům nejen z karlovarského regionu. Na tom, že centrum pracuje k plné spokojenosti svých uživatelů, má největší zásluhu odbornost a pracovní zaujetí právě pí Jaroslavy Johanidesové.


V O L N Á   M Í S T A

            Nabídky na volná místa na vašich pracovištích budeme nadále publikovat v této rubrice. Prosíme vás o včasné zaslání vašich požadavků v podobě odpovídající níže uvedeným nabídkám. Redakční uzávěrka letošních čísel časopisu: č. 3 - 15.5., č. 4/5 - 15.8., č. 6 - 15.11.
Národní lékařská knihovna přijme pracovníky:
Do výpůjčního protokolu -
Požadavky: SŠ vzdělání, znalost práce s PC výhodou
Nástup možný ihned
Informace: p. Daňsová, tel. 2491 5775, l. 34
Do agendy souborných katalogů -
Požadavky: VŠ nebo SŠ vzdělání, znalost AJ a práce s PC výhodou
Nástup možný ihned
Informace: dr. Veselá, tel. 296 315
Do mzdové účtárny -
Mzdová účetní pro přípravu dokladů předávaných k externímu zpracování
Požadavky: SŠ vzdělání, vhodné pro důchodce
Informace: Ing. Mukařovský, tel. 2491 0873